Oferta

Archiwalne

Urbanowicz Andrzej

Z cyklu Ryby, 1961*

olej/płótno, 35 x 90 cm
sygn. i opisany na odwrociu: A. Urbanowicz /1961

nr ew.: 
A-116-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Urbanowicz Andrzej

Z cyklu Ryby – 30B, 1960*

olej/płótno, 40 x 70 cm
sygn. i opisany na odwrociu: A. Urbanowicz /1960
na krosnach: RY-30B

nr ew.: 
A-115-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Badowski Zygmunt

Portret mężczyzny*, l. 90. XIX w.

ołówek/papier
30 x 23 cm

nr ew.: 
B-29-2019-7
Kategoria: 
Rysunek
Archiwalne

Krajewski Andrzej

Plakat filmowy Król cyganów, 1979

offset/papier
96 x 68 cm
sygn. i dat. p.d. w druku: ANDRZEJ KRAJEWSKI 79
stan zachowania: bdb–

nr ew.: 
A-118-2019
Kategoria: 
Grafika
Nowość

Dąbrowski Andrzej Onegin

Sami swoi, 1967.

offset/papier
78 x 55 cm
stan zachowania: bdb–

nr ew.: 
A-119-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Baranowska Barbara

Plakat filmowy Dotknięcie nocy, 1961

offset/papier
57,5 x 84,5 cm
sygn. p.sr. w druku: Baranowska
stan zachowania: bdb–

nr ew.: 
A-121-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Młodożeniec Jan

Martwa fala, 1970

offset/papier
83,5 x 58 cm
sygn. p.d. w druku: JAN MŁODOZENIEC
stan zachowania: bdb–

nr ew.: 
A-122-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Dąbrowski Andrzej Onegin

Plakat filmowy Sami swoi, 1967

offset/papier
97 x 52 cm
sygn. i dat. p.d. w druku: ONEGIN
DABROWSKI 67
stan zachowania: bdb–

nr ew.: 
A-120-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Bronnikow Michaił Siemionowicz

Zegarek kieszonkowy w etui z kluczem i dewizką, Wiatka, Cesarstwo Rosyjskie, 1890–1900

czeczota brzozowa, drewno palmowe, wiciokrzew, kość, stal; etui – orzech
wymiary: zegarek – 3,5 x 5,4 cm; etui – 8,5 x 7,5 cm; dewizka – 32, 5 cm; haczyk – 2,3 cm
sygn. na wewnętrznej stronie tylnej koperty: М. С. / БРОННИКОВЪ / ВЪ ВЯТКѢ
mechanizm: nakręcanie i przesuwanie wskazówek przy pomocy klucza (dwa razy na dobę), wychył cylindrowy, oddzielny sekundnik
stan zachowania: mechanizm kompletny, do regulacji, szkiełko wymienione (?)

 

Michaił Bronnikow, wraz ze starszym bratem Nikołajem (ur. 1841) oraz ojcem Siemionem (a także synem Nikołajem) byli przedstawicielami rodziny tokarzy, którzy zasłynęli z wyrobu drewnianych (oraz kościanych) zegarków kieszonkowych. Wyroby z czeczoty, głównie brzozowej, są tradycyjnym rzemiosłem ludowym dawnej guberni Wiackiej. Natomiast historia powstania zegarków Bronnikowów obrosła legendami. Według jednego z przekazów pierwszy zegarek został podarowany cesarzowi Japonii.

Pierwszy zegarek Siemion Iwanowicz (zm. 1875 r.) wykonał (w ciągu 3 miesięcy) na I. Gubernialną Wystawę Wyrobów Przemysłowych i Rolniczych w Wiatce w 1837 r., zorganizowaną z okazji wizyty w mieście następcy tronu – przyszłego Aleksandra II. Książę nabył zegarek oraz drugi wyrób Bronnikowa – temperówkę. Wyrób miał wzbudzić sensację, zarówno ze względu na wykonanie z nietypowego materiału, jak i przez to, że w Rosji nie wytwarzano wtedy zegarków kopertowych (wszystkie były importowane). W ciągu kolejnych lat (a zwłaszcza w latach 50. XIX w.) Siemion Bronnikow wykonywał zegarki, które cieszył się dużą popularnością, na miejscowe zlecenia. Nie brał udziału w wystawach, gdyż wyrób zegarków był czasochłonny. Spośród materiałów zaczął stosować także róg.

Kolejny raz Siemion Bronnikow pokazał swoje czasomierze, również te wykonane z kości, dopiero na wystawie przemysłowej i rolniczej w Wiatce w roku 1862. Wziął w niej udział z synami, zaś jego wyroby tokarskie otrzymały pochwałę na piśmie. W 1864 r. Bronnikowowie wystawili zegarki na Wszechrosyjskiej Wystawie Wyrobów Wiejskich w Moskwie, gdzie otrzymali kolejną wzmiankę pochwalną. W 1866 w Kazaniu Siemion Bronnikow podarował zegarek kolejnemu następcy tronu – przyszłemu Aleksandrowi III (prawdopodobnie egzemplarz z kremlowskiej Zbrojowni). W 1867 r. Minister Spraw Wewnętrznych zamówił u Bronnikowów dwa zegarki na prezent dla cara Aleksandra II.

W 1869 roku w jednej z wiackich gazet pisano, że Bronnikow z synami robi zegarki kieszonkowe zarówno z kopertą przednią, jak i bez niej w rozmiarze od 3,3 cm do 5,6 cm (w przeliczeniu na współczesne miary), w których poza niektórymi zębatkami i sprężynami (czy włosem), wszystko pozostałe jest z palmy i częściowo kości, o drewnianych wskazówkach i z osobnym sekundnikiem. Zamawiane są często tuzinami, a wytwarzane są przy pomocy bardzo prymitywnych narzędzi i starej tokarki. Była to ostatnia wzmianka o Siemionie Bronnikowie.

W 1870 r. Bronnikowowie eksponowali zegarki na XIV Wszechrosyjskiej Wystawie Wyrobów Manufakturowych w Petersburgu, gdzie od Departamentu Handlu i Manufaktur Ministerstwa Finansów otrzymali dyplomy ze „Wzmianką Honorową” oraz nagrodę pieniężną.  Obecnie zegarek z tej wystawy z kości (słonia lub mamuta) znajduje się w Ermitażu. W 1873 r. bracia wzięli też udział w Wystawie Światowej w Wiedniu (otrzymali dyplomy). Sam Michaił Siemionowicz wziął udział w Wystawie Rzemieślniczej i Rolniczej w Kazaniu w 1886 roku, gdzie za swoje wyroby (z zegarkami włącznie) otrzymał od Ministerstwa Finansów mały srebrny medal. W 1887 r. bracia pojawili się z różnorodnym asortymentem na Syberyjsko-Uralskiej Wystawie Naukowo-Przemysłowej w Jekaterinburgu (Michaił z zegarkami w etui).

Obaj bracia mieli różne profile działalności i specjalizacje, stąd ich drogi się rozeszły. Od lat 90. XIX w. tradycje wyrobu zegarków kontynuował Michaił z synem Nikołajem. Właśnie na ten okres przypada wg części badaczy wykorzystanie jako dominującego materiału czeczoty brzozowej.

Po prawie 10 latach przerwy – na XVI Wszechrosyjskiej Wystawie Przemysłowej i Artystycznej w Niżnym Nowgorodzie Michaił Siemionowicz otrzymał od komitetu wystawy srebrny medal za czeczotowy zegarek z palmowym wychyłem, z dewizką w orzechowym etui. Zegarki z czeczoty zaczęły się wtedy cieszyć popularnością. Bronnikowowie sprzedawali je zarówno bezpośrednio, jak i poprzez skład rzemiosł Wiackiego Ziemstwa Gubernialnego, które wysłało jeden egzemplarz (prawdopodobnie damski, wartości 40 rbl.) na Wystawę Światową w Paryżu w roku 1900. W opisach katalogów składu z tego okresu są one opisywane jako czeczotowe, z drewnianą dewizką, w orzechowym etui, z jedynym metalowym elementem – włosem. Ich cena równa była mniej więcej cenie zegarków srebrnych. Poza drewnem (palmowym i orzechowym) i czeczotą brzozową, kością – wykorzystywane były także np. hartowany bambus, z którym eksperymentowano jako materiałem na sprężynę, a do dekoracji  cyferblatu używano czasem macicy perłowej. Zwykle mechanizmy miały elementy kostne i metalowe.

W 1902 r. na Wystawie Rzemieślniczo-Przemysłowej w Petersburgu syn Michaiła Siemionowicza – Nikołaj Michajłowicz Bronnikow zaprezentował zegarki czeczotowe – damski i męski. Od 1908 r. zegarki Bronnikowów znikają z cenników Wiackiego Ziemskiego Składu Rzemiosł. Nie pojawiły się także więcej na wystawach. W 1909 r. Nikołaj Michałowicz zaprzestał prowadzenia własnego warsztatu i przeprowadził się do Moskwy, gdzie został pracownikiem słynnej firmy zegarmistrzowskiej „Paweł Buhre” (zmarł w 1917 lub 1918 r.).

Na światowym rynku drewniane zegarki Bronnikowów są rzadkością, na terenie Rosji są objęte zakazem wywozu. Nieliczne egzemplarze znajdują się w muzeach Rosji (m.in. Zbrojownia Kremla, Muzeum Historyczne i Muzeum Politechniczne w Moskwie, Ermitaż, Muzeum Zegarów w Angarsku) i za granicą – np. w Mathematisch-Physikalischer Salon w drezdeńskim Zwingerze (podobno może być to najwcześniejszy wyrób Michaiła Siemionowicza Bronnikowa).

nr ew.: 
A-95-2019
Kategoria: 
Varia
Sprzedane

Wygrzywalski Feliks Michał

Autoportret, 1925

pastel/papier, 52 x 70 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. p.d.: F.M. Wygrzywalski/1925

nr ew.: 
A-125-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Nowość

Dwurnik Edward

Ul. Patriotów*, 2009

akwarela, tempera/papier, 30 x 40 cm
sygn. i dat. p.d.: E. DWURNIK, 2009, l.d.: ul. PATRIOTÓW

nr ew.: 
A-058-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Kostrzewski Franciszek

Ostatnie sosny, 1896.

olej/płótno, 231 x 145 cm
sygn. p.d.: F. KOSTRZEWSKI / 1896

Proweniencja:
Od momentu powstania własność warszawskiej rodziny. Od lat 30. XX w. do 1959 depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Obraz wystawiany na wystawie pośmiertnej (Zachęta, 1936) oraz na wystawie monograficznej artysty (Muzeum Historyczne Miasta Warszawy, 1962).

Literatura:
Biesiada Literacka 1898, I, nr 2, s. 21.
Franciszek Kostrzewski. Katalog prac, Muzeum Historyczne M.st. Warszawy, Warszawa 1963, poz. kat. 46.
Wystawa dzieł Franciszka Kostrzewskiego w związku z dwudziestą piątą rocznicą jego zgonu, [w:] Przewodnik Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie nr 117, Warszawa 1936, poz. kat. 90.

nr ew.: 
A-024-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Sprzedane

Nikifor Krynicki (Epifaniusz Drowniak)

Willa Melsztyn w Krynicy Górskiej

akwarela/papier, 30 x 21 cm w świetle passe-partout

sygn. i opisany u dołu: KRYNICAWILLAMELSZTYNPOŁAKKC

nr ew.: 
A-51-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Sprzedane

Nikifor Krynicki (Epifaniusz Drowniak)

Pejzaż z kościołem

akwarela/papier, 23 x 17 cm w świetle passe-partout
sygn. i opisany u dołu: NILEJKWSIMIASTOROSYTASFŁO

nr ew.: 
A-50-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Korsak Maria

Pejzaż ze stawem*

olej/płótno, 38 x 55 cm
sygn. p.d.: M. Korsak

nr ew.: 
A-52-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Kazimierz Pochwalski ?

Portret Józefa Piłsudskiego

olej/płótno, 67 x 56 cm
na odwrociu napis: malował Kazimierz Pochwalski/latem 1933 roku w Sulejówku

nr ew.: 
A-93-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Piranesi Giovanni Battista

Veduta dell’interno dell’Anfiteatro Flavio detto il Colosseo, 1766

akwaforta/papier, 58 x 86 (85,5) cm (odcisk płyty: 45,5 x 70 cm)
sygn. na płycie p.d.: Cav. r. Piranesi fece.

nr ew.: 
A-110-2019
Kategoria: 
Grafika
Sprzedane

Piranesi Giovanni Battista

Veduta della Basilica e Piazza di S. Pietro in Vaticano, 1748

akwaforta/papier, 51,5 x 71,5 cm (odcisk płyty: 40,5 x 54,5 cm)
sygn. na płycie p.d.: Piranesi del. scol.

nr ew.: 
A-109-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Tobis Andrzej

Zbiornik*, 2004

olej/płótno, 130 x 100 cm
sygn. i opisany na odwrociu: ZBIORNIK/ Tobis 2004
poniżej numer i pieczęć
na krosnach nalepka z wystawy: Andrzej Tobis/Il contenitore, 2004/Olio su tela, 130 x 100 cm/GALLERIA D’ARTE POLACCA/Via Morganini/Bologna, Italia oraz pieczęć: IMPORT-EXPORT BARBARA TEMPICH

nr ew.: 
A-114-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Sprzedane

Chorembalski Wawrzyniec

Kościół p.w. św. Anny o.o. Bernardynów*, 1928

olej/płótno, 38 x 55 cm
sygn. i dat. p.d.: W. CHOREMBALSKI/1928
sygn. i opisany na odwrociu: WAW. CHOREMBALSKI/KOŚCIÓŁ BERNARDYNÓW

nr ew.: 
B-124-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Gronowski Tadeusz

Fauny*

gwasz/papier, 131 x 82 cm w świetle passe-partout

nr ew.: 
A-72-2019
Kategoria: 
Malarstwo

Hassenberg (Réno) Irena

Teka nr 1 – New York par Reno*

litografia/papier, 50,5 x 65,5 cm
teka numerowana na karcie tytułowej: Reference n° I

  1. Manhattan
  2. Municipal Building
  3. Woolworth Building
  4. Singer Building
  5. Masse de Maissons a Brooklyn
  6. East River du Brooklyn Bridge
  7. Un Coin de la 14ème Rue à Brooklyn
  8. Vue des Docks
  9. Vue sur Broadway
  10. Promenade au Central Park
nr ew.: 
A-111-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Pacyfikał w futerale, Wiedeń, 1865–1871

srebro pr. 13, 15,5 x 9 cm, waga: 33 g
znaki: znak miejski Wiednia z próbą 13 i datą 1865, znak warsztatowy: TD
grawerowany inicjał i data: D 13/4 1871.
futerał: skóra

nr ew.: 
A-92-2019
Kategoria: 
Srebra i platery
Rezerwacja

Jelita Słupski Cyprian

Wschód, 1897

olej/deska, 12,5 x 23 cm
sygn. i dat. p.d.: Cypr. Słupski/1897
na odwrociu napisy: „Wschód”, „20 rs”; nalepka papierowa z numerem: 1448 oraz pieczęć

nr ew.: 
B-30-2019-6
Kategoria: 
Malarstwo
Nowość

Boczyński Antoni

Pejzaż z Kazimierza Dolnego nad Wisłą*

akwarela, ołówek/papier, 31 x 40,5 cm
sygn. p.d.: A. Boczyński

Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Szkarłat Szmul

Para lichtarzy, 1894–1896

srebro 84, wys. 38,5 cm
znaki: SZKARŁAT, znak probierza: OC/1894, orzeł, próba 84

nr ew.: 
A-112-2019
Kategoria: 
Srebra i platery
Archiwalne

Tarasin Jan

Fragment I, 1990.

akwarela/papier, 40,5 x 56 cm
sygn. l.d.: Tarasin 90
na odwrociu: Jan Tarasin 90/ Fragment I
praca pochodzi od rodziny artysty

nr ew.: 
A-026-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Priechenfried Alois Heinrich

Dziewczyna czytająca książkę.

olej/płótno, 53 x 42 cm
sygn. l.g.: APriechenfried

nr ew.: 
A-019-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Hofman Wlastimil

Na korcie, 1918.*.

olej/płótno, 55 x 44,5 cm
sygn. i dat. p.d.: Wlastimil Hofmann 1918

nr ew.: 
B-9-2018
Kategoria: 
Malarstwo
Sprzedane

Bębnowski Wacław

Plakieta z amorami

terakota, 36 x 30 cm
proweniencja: do l. 90. XX w. kolekcja Jerzego Osińskiego (Ciechocinek)

nr ew.: 
A-68-2019
Kategoria: 
Varia
Archiwalne

Trzcińska-Kamińska Zofia

Głowa kobieca*

gips patynowany, 22,5 x 18 cm
proweniencja: własność Tadeusza Łopieńskiego

nr ew.: 
A-100-2019
Kategoria: 
Rzeźba
Archiwalne

Laveaux de Ludwik

Pejzaż morski*

olej/tektura, 45 x 36,5 cm
niesygn.
załączona ekspertyza dr Aleksandry Melbechowskiej-Luty

nr ew.: 
A-91-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Laveaux de Ludwik

Strumień w górskim lesie*, 1927

olej/tektura, 49 x 35 cm
sygn. i dat. l.d.: L. de LAVEAUX/ VII 1927
załączona ekspertyza dr Aleksandry Melbechowskiej-Luty

nr ew.: 
A-90-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Nowość

Przystański Władysław

Plakat BHP Dbaj o kulturę pracy, 1969

offset/papier, 67,5 x 47,5 cm
proweniencja: od rodziny artysty
stan zachowania: bdb–

nr ew.: 
A-008-2019-1
Kategoria: 
Grafika
Nowość

Przystański Władysław

Plakat BHP Chroń dłonie, 1969

offset, 67 x 48 cm
sygn. l.d.: PRZYSTAŃSKI
stan zachowania: db
proweniencja: od rodziny artysty

nr ew.: 
A-008-2019-5
Kategoria: 
Grafika
Nowość

Przystański Władysław

Plakat BHP Zapnij!, 1969

offset, 68 x 48 cm
sygn. p.d.: PRZYSTAŃSKI W.
stan zachowania: bdb–
proweniencja: od rodziny artysty

nr ew.: 
A-008-2019-9
Kategoria: 
Grafika
Sprzedane

Chmieliński (Stachowicz) Władysław

Rynek Starego Miasta w Warszawie, przed 1939.*.

akwarela, gwasz/papier, 25 x 33,5 cm
sygn. p.d.: Wł. Chmieliński

nr ew.: 
A-174-2017-3
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Goya Francisco (1746–1828), wyd. Jean de Bonnot, Paryż

Kaprysy (Los Caprichos), 1799/1970

miedzioryt/papier Lana pur fil, 45,5 x 31 cm
na  odwrociu gwarancja wydawcy
80 grafik w oprawie z jedwabnej mory.

Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Kryżyckij Konstantin Jakowlewicz

Pejzaż jesienny, 1908..

olej/płótno naklejone na tekturę, 15,2 x 22 cm
sygn. i dat. p.d: К. Крыжицкiй 1908

nr ew.: 
A-174-2017-10
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Płonczyńska Leontyna

Studium portretowe, 1916*.

olej/płótno, 51 x 36 cm
na odwrociu dwie nalepki wystawowe z nazwiskiem autorki

nr ew.: 
A-174-2017-4
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Olbiński Rafał

Golf*

inkografia/papier, 49 x 68 cm w świetle oprawy
sygn. w kompozycji p.d.: Olbiński
sygn. ołówkiem p.d.: Olbiński
l.d. sucha pieczęć: Olbiński Studio

nr ew.: 
A-99-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Olbiński Rafał

Ona*

inkografia/papier, 100 x 70 cm (wymiar arkusza)
sygn. w kompozycji l.d.: Olbiński
sygn. ołówkiem p.d.: Olbiński
numerowany l.d. ołówkiem: I/XX
l.d. sucha pieczęć: Olbiński Studio

nr ew.: 
A-98-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Olbiński Rafał

Tulipany*

inkografia/papier, 100 x 70 cm (wymiar arkusza)
sygn. w kompozycji p.d.: Olbiński
sygn. ołówkiem p.d.: Olbiński
numerowany l.d. ołówkiem: III/XX
l.d. sucha pieczęć: Olbiński Studio

nr ew.: 
A-97-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Olbiński Rafał

Gołąbki*

inkografia/papier, 70 x 100 cm (wymiar arkusza)
sygn. w kompozycji l.d.: Olbiński
sygn. ołówkiem p.d.: Olbiński
numerowany l.d. ołówkiem: I/XX
l.d. sucha pieczęć: Olbiński Studio

nr ew.: 
A-96-2019
Kategoria: 
Grafika
Archiwalne

Wodzinowski Wincenty

Portret Góralki...

olej/tektura, 23,5 x 33,5 cm w świetle oprawy
sygn. p.d. W. Wodzinowski

nr ew.: 
A-155-2017
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Olszowski Robert

Czas i przestrzeń, 2019

akryl/płótno, 70 x 90 cm
sygn. i opisany na odwrociu: ROBERT OLSZOWSKI/”CZAS I PRZESTRZEŃ”/ 2019 R./ AKRYL

nr ew.: 
A-15-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Olszowski Robert

Czas i przestrzeń, 2018

akryl/karton, 70 x 100 cm
sygn. i opisany na odwrociu: ROBERT OLSZOWSKI/”CZAS I PRZESTRZEŃ”/ 2018 R./ AKRYL

nr ew.: 
A-16-2019
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Ordyńska-Morawska Stefania

Port-Vendres...*

olej/płótno, 65,5 x 34 cm
sygn. p.d. St. Ordyńska
na krosnach tytuł: PORT-VENDRES
na odwrociu naklejona kartka z życiorysem autorki

nr ew.: 
A-219-2015
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Brochocki Walery

Zagroda..

olej/tektura, 20,5 x 30,5 cm w świetle ramy
sygn. p.d.: W. Brochocki

nr ew.: 
A-211-2017
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Kaufman Leon Kamir

Pejzaż z Francji, 1925.

olej/sklejka, 32,5 x 41 cm
sygn. l.d.: Leon Kamir 1925
na odwrociu nalepka wystawowa: 06726 Autor: Kamir Leon/06726/Tytuł Pejzaż studium/Rodzaj dzieła ol/ Cena/Właściciel/Data, stempel celny: DOUANE CENTRAL/PARIS

nr ew.: 
A-132-2017
Kategoria: 
Malarstwo
Archiwalne

Bożek Kacper

Maniakalna potrzeba komfortu, 2016.

akwaforta/papier, 48 x 78,5 cm
sygn. i opisany przy dolnej krawędzi: 4/100/ MANIAKALNA POTRZEBA KOMFORTU/KACPER BOŻEK XVI/XXI